De Uno



De geschiedenis van de Uno


Het begin

Na het succes van de Fiat 127 was het de opdracht aan de constructeurs van Fiat een nieuwe auto te bouwen die aan de steeds hogere eisen van het publiek moest voldoen.

De auto moest de volgende eigenschappen hebben:

  • compact van formaat
  • comfortabel
  • plaats bieden aan vijf personen
  • veel binnenruimte
  • praktisch in gebruik
  • geprijsd in de populaire prijsklasse
  • gunstig in brandstofverbruik
  • voldoende keuzemogelijkheid in carrosserie en motorvarianten

Fiat heeft destijds in totaal ruim twee miljard gulden geïnvesteerd om het ontwerp en de productie van de Uno mogelijk te maken.

naar boven

De ontwerper

Giorgetto Giugiaro werd geboren op 7 augustus 1938.

Behalve de Fiat Uno heeft hij o.a. de volgende auto's ontworpen:

Fiat 850 Spider
Fiat Dino
Fiat Panda
Fiat Croma
Fiat Punto

Lancia Delta
Lancia Thema

Alfa Romeo Alfasud
Alfa Romeo Alfetta GTV

Maserati Ghibli
Maserati 3200GT
Maserati Bora / Merak
Audi 80

BMW 3.0CSL
BMW M1

Renault 19
Renault 21

Seat Toledo (mk1 en 2)
Seat Ibiza (mk1 en 2)

Volkswagen Golf (mk1)
Volkswagen Scirocco (mk1)
Volkswagen Passat
Volkswagen Polo
Batmobile
Dino Coupe
DeTomaso Mangusta
Isuzu Piazza
Subaru SVX
Lexus GS300
De Lorean DMC12
Saab 9000
Toyota Aristo
Daihatsu Move
Lotus Esprit

Giorgetto Giugiaro

Klik hier voor een uitgebreide biografie (Engelstalig)

naar boven

Model 1983-1989 (MK 1)

Het eerste productiemodel van de Fiat Uno werd gemaakt van 1983 t/m 1989, in de Rivalta en Mirafiori-fabrieken. Per dag werden er ongeveer 2200 Uno's geproduceerd.

In 1986 vond er een modelwijziging plaats. Veranderd zijn:

  • toepassing van de 1.0 (999cc) FIRE-motor
  • alle motoren werden geleverd met elektronische ontsteking.
  • alle modellen kregen standaard een rembekrachtiger
  • de Uno 55 werd voorzien van dubbele carburateur en cut off-systeem en daarmee ontstond de Uno 60
  • de Uno 60 s electa met Van Doorne CVT (continu variabele transmissie) werd geïntroduceerd
  • de Uno 70 kreeg een dubbele carburateur en cut off-systeem
  • sommige Uno 60- en 70-modellen kregen een emissiecontrolesysteem

De volgende motorvarianten zijn op de Nederlandse markt geleverd:

45 903cc 45pk  
45 ES Super 903cc 45pk elektronische ontsteking, cut-off systeem en enige uiterlijke verschillen ten gunste van de Cw-waarde
55 1116cc 55pk vijfversnellingsbak optioneel
55S 1116cc 55pk vijfversnellingsbak optioneel
70S 1301cc 70pk
Turbo 1299cc en 1301cc 105pk
60D 1301cc 60pk
60DS 1301cc 60pk

Het eerste model kun je herkennen aan:

  • Vierkante koplampen i.c.m. grote grille
  • Motorkap met verhoogd middengedeelte en geïntegreerde luchtopening
  • Achterklep met handvat rechts onderin
Fiat Uno MK1 voorkant

Fiat Uno MK1 achterkant

Fiat Uno MK1 interieur
naar boven

Model 1989-1995 (MK 2)

Nadat de Uno bijna zeven jaar in productie was, werd besloten een facelift door te voeren. De neus en de achterkant werden hierbij aangepast. Dit resulteerde in een betere stroomlijning. De Cw-waarde werd teruggebracht van 0,34 naar 0,30.

De neus kreeg moderne ronde vormen en de grille werd in kleur gespoten. De koplampen en knipperlichten werden qua stroomlijning meer één met de carrosserie. In de bumper is een extra luchtinlaat verwerkt, voor een betere koeling van de motor.

Ook de achterklep werd gemoderniseerd. De achterlichtunits werden iets vergroot. De greep om de klep te openen werd verplaatst naar het midden, boven de kentekenplaat. De ruitenwisser is geïntegreerd in de achterruit, zodat deze plat ligt in de ruststand en een hoek van 180 graden kan beslaan.

Fiat Uno MK2 voorkant

naar boven

Novo Mille Fire

De Uno wordt op dit moment nog geproduceerd in Brazilië en heeft daar in 2004 nogmaals een facelift ondergaan. Ook hierbij zijn de neus en achterkant veranderd om met de tijd mee te gaan en de auto een stoerder en dynamischer uiterlijk te geven. De Novo Mille Fire wordt beschouwd als een van de meest economische en veelzijdige auto's in zijn klasse.

Opvallend is de meer verfijnde neus, die qua grille wat weg heeft van de herziene MK2 Punto. De tankdop is van de rechter- naar de linkerkant verplaatst. De motorkap ligt, net zoals bij voorgaande Braziliaanse modellen, over de spatschermen heen. De achterlichten lopen schuiner af naar het midden en de knik in de achterklep sluit op de knik in de zijkant aan.

Het dashboard is dezelfde uit van de MK2. Wel heeft de middenconsole een afwijkende kleur gekregen, zitten er een ander stuur en tellerhuis in.

Enkele foto's:

Novo Mille Fire
Novo Mille Fire
Novo Mille Fire
Novo Mille Fire
Novo Mille Fire
Novo Mille Fire
Novo Mille Fire
Novo Mille Fire

naar boven

Wist je dat...

  • de Uno in 1984 auto van het jaar is geweest?
  • de Uno nog tot november 2002 in Polen is geproduceerd?
  • de Uno MK2 1.7 diesel in India veelvuldig als taxi wordt gebruikt?
  • de Uno in Italië ook als Innocenti Mille geleverd is?
  • er in Brazilië een nieuw model (Novo Mille Fire) geproduceerd wordt?
naar boven